مختصری بر زندگینامه شهید علی‌اکبر قاینی

علی اکبرقاینی ،فرزند حسین و صغری ،در سیزدهم اردیبهشت ماه ۳۶، در خانواده ای مذهبی و کشاورز در روستای زیبد، از توابع گناباد ،به دنیا آمد. وی دومین فرزند خانواده بود.(۱)

تحصیلات خود را تا ششم ابتدایی نظام قدیم در مدرسه نصر زیبد ادامه داد، سپس به علت عدم علاقه به تحصیل و وضعیت اقتصادی خانواده ،ترک تحصیل کرد و در کارهای کشاورزی به پدر کمک می‌نمود. سرکوره هم می‌رفت و کار می‌کرد. سپس از طرف سپاه به وی دیپلم نظامی عطا شد.(۲)

با بزرگترها مهربان بود و به آنها سر می‌زد و با کوچکترها هم رفتار خوبی داشت و رابطه اش با پدر و مادر بسیار خوب بود، آرام، ساکت، خوش برخورد، منظم و متواضع بود. مهمان نواز هم بود و شب جمعه که می‌شد همه افراد خانواده را دور هم جمع می‌کرد. از خود گذشتگی زیادی داشت. ساده زیست بود، عقیده داشت افراد بزهکار را باید به خوبی به راه بیاوریم و می گفت:«ما برای ساختن آماده ایم نه برای خراب کردن اجتماع.»(۳) اگر برای یکی از افراد مشکلی پیش می‌آمد، تا جایی که امکان داشت تلاش می‌کرد که مشکلات آنها را به خوبی حل کند. برای خانواده ی شهدا احترام زیادی قائل بود. خودش را هرگز بزرگتر و بالاتر از بقیه نمی‌دانست .در مراسم مذهبی و نماز جماعت شرکت می‌جست و سعی می‌کرد ،نماز خود را در اول وقت به جای آورد. نماز شب می‌خواند و در مسجد فعالیت زیادی داشت.

همسر شهید می گوید:« در ماه رمضان، شبها که بلند می‌شدم می‌دیدم علی اکبر یا عبادت می‌کند و یا چای دم می‌کند و سفره را پهن کرده و سپس می‌خواست ما را بیدار کند. بیشتر وقت خود را به ارتباط با خداوند می‌گذراند و به امام حسین (ع) بسیار علاقه داشت .اوقات فراغت به خصوص سه ماه تعطیلی را به سر کوره‌های آجر پزی می‌رفت و کار می‌کرد ،اهل مطالعه بود و همیشه کتابهای شهید مطهری ،رجایی، باهنر و کتابهای امام(ره)، دکتر شریعتی و پاسخ به سؤالات آقای خامنه ای را مطالعه می‌کرد. همچنین در کارها به همسرش کمک می‌کرد.

قبل از انقلاب در توزیع عکس ،رساله، اعلامیه و نوارهای امام، در بین مردم ،فعالیت چشمگیری داشت .(۴)

پس از انقلاب هم به مدت ۲ سال در بسیج بود و در این مدت اسلحه دار و افسر نگهبان بود و پس از مدتی که به عضویت سپاه پاسداران در آمد، به عنوان مربی آموزش نظامی در بسیج فعالیت می‌نمود.(۵) به روستاهای مجاور که تحت پوشش ناحیه امیر المومنین (ع) زیبد بودند سرکشی می‌کرد و در فصل درو، بچه‌ها را بسیج می‌کرد و به کمک خانواده‌های شهدا و افراد ضعیف می‌رفت .(۶)

علی اکبر در پانزدهم فروردین ۱۳۵۵ خدمت سربازی را ازطریق ارتش در پادگان مزدوران مشهد گذراند. مسئولیت‌های: تدارکات، اسلحه خانه ی ناحیه را برعهده داشت.(۷) باخانم عباس نژاد ازدواج کرد و دارای یک فرزند دختر گردید.

در پشت جبهه هم برای جمع کردن کمک‌های مردمی بسیار فعال بود. از سپاه به جبهه اعزام شد و در چزابه با مسئولیت آر پی جی زن در دهلران مسئولیت راننده ی تانک و در عملیات خیبر با مسئولیت فرمانده گروهان انجام وظیفه کرد و در همین عملیات شیمیایی شد.(۸) همچنین فرماندهی دسته ۳ گروهان ۳ در گردان امام حسین (ع) تیپ امام صادق (ع) را برعهده داشت .(۹) در آبادان هم خدمه آر پی جی زن و در عملیات عاشورا با مسئولیت فرمانده گردان یکی از پاهایش قطع و سپس مفقود گردید. پس از ۱۷ سال مفقودیت، توسط گروه تفحص پیدا شد و در مزار شهدای زادگاهش آرام گرفت .(۱۰)

گزیده ای از وصیت نامه شهید:

با خداوند پیمان می‌بندم که در تمام عاشوراها و در تمام کربلا‌ها با حسین (ع) همراه باشم و سنگر او را خالی نگذارم تا هنگامی که احکام اسلام زیر پرچم اسلامی امام زمان (عج) به اجرا در آید.

خاطره:

همسر شهید (فاطمه عباس نژاد) یک بار که می‌خواست به جبهه اعزام شود به من گفت :« فاطمه! قرار است فردا اعزام شویم ، من اشکم سرازیر شد. علی‌اکبر خندید و گفت:« من باور دارم که خانواده ام را طوری ساخته ام که اگر جنازه ام را بیاورند اشکی از چشم خانواده ام نریزد. به کوری چشم دشمنان باید مقاومت داشته باشید. من از این گریه ات دلم گرفت.» چون دیدم علی اکبر ناراحت شد گفتم« من افتخار می‌کنم که شما شهید شوید» سپس علی اکبر شوخی کرد و دستی به محاسن خود که مقداری طلایی شده بود کشید و گفت:«می بینی رنگش تغییر کرده » من هم به شوخی گفتم:« از پیری است» گفت: «نه! این از پیری نیست ، این می‌خواهد آغشته به خون گردد» (۱۱)

۱ . برگه اطلاعات آماری شهید

۲  . عجم ، علی ، سرگذشت پژوهی،، ص۳

۳ . عباس نژاد، فاطمه، سرگذشت پژوهی، ص۶

۴ . عجم، محمد رضا، سرگذشت پژوهی، ص۲

۵ . برگه  وضعیت فرد در پذیرش

۶ . عجم، محمد رضا، سرگذشت پژوهی ، ص۳

۷ . فرم مصاحبه برادران سپاه پاسداران

۸ . همان

۹ . قامتی، محمد، سرگذشت پژوهی، ص۳

۱۰ . قاینی، محمد حسین ، سرگذشت پژوهی،ص۷

۱۱ . عباس نژاد، فاطمه، سرگذشت پژوهی، ص۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme