مختصری بر زندگینامه شهید علی دائمی

شهید بزرگوار علی دائمی، فرزند حسین و فاطمه، در دهم فروردین ماه ۱۳۳۰، در خانواده ای مذهبی در روستای خانیک گناباد دیده به جهان گشود(۱) پس از گذراندن دوران کودکی به مکتب رفت و قرآن را فرا گرفت. سپس وارد دبستان شد و تحصیلات خود را تا پنجم ابتدایی ادامه داد و بعد ترک تحصیل نموده در کارهای کشاورزی و کارهای خانه به پدر و مادرش کمک می‌کرد و همراه خانواده اش به روستای باغ آسیا مهاجرت نمود. در سن ۱۴ سالگی به تهران رفت و در آنجا در نانوایی ،نزد دایی اش شاطری را آموخت.(۲) اوقات فراغت ،کتاب داستان می‌خواند و قرآن تلاوت می‌نمود. به ورزش هم علاقه داشت و به آن می‌پرداخت .در ۲۲ سالگی با دختر عمه اش ازدواج کرد ثمره این ازدواج ،۳ فرزند پسر و۱ دختر بود.(۳)

بسیار خونسرد بود و کم اتفاق می‌افتاد که عصبانی شود و بیشتر حساسیتش در مورد بدحجابی و مال حرام بود و اگر موردی می‌دید عصبانی می‌شد و نصیحت می‌کرد.(۴) مهربان بود .هیچ گاه صدایش را بر روی پدر و مادر بلند نکرد و همیشه متواضع و فروتن بود در مقابل مشکلات صبور بود و به خدا توکل می‌کرد. ساده زیست بود و از تجمل گرایی بدش می‌آمد. به مستمندان کمک می‌نمود . همسر و فرزندانش را بسیار دوست داشت و با آنها به نیکی رفتار می‌کرد.

علی در قبل از انقلاب در تهران در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد ،شبها بیرون می‌رفت. اعلامیه پخش می‌کرد.(۵) پس از انقلاب هم فعالیت‌های خود را ادامه داد . در زمان جنگ عراق علیه ایران ،تا جایی که می‌توانست به جبهه کمک می‌نمود، از جمله پخت نان برای رزمندگان، جمع آوری کمک‌های غیر نقدی و تشویق جوانان به جبهه رفتن.(۶)

امام (ره) را دوست داشت و حتی در تهران به دیدن ایشان رفت و در یک جلسه سخنرانی ایشان فرزندانش را نزد امام (ره) برد و امام آنها را نوازش کردند و همیشه برای سلامتی و طول عمر امام (ره) دعا می‌نمود.(۷) آرزوی زیارت خانه خدا و رفتن به جبهه داشت. بزرگترین آرزویش هم شهادت بود. علی ۴۵ روز درجبهه بود و آخرین مسئولیتی که در آنجا داشت ، تیربارچی بود.

سرانجام این سبکبال عاشق که در بهار تولد یافت، در بهار هم در ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۶۵ ، در عملیات کربلای ۲ در جبهه حاج عمران بر اثر اصابت ترکش به سینه ، روح خود را از این قفس خاکی دنیا  رها نموده و به سوی معبود پرکشید. پیکر مطهرش را پس از تشییع در گناباد در گلزار شهدای روستای باغ آسیا به خاک سپردند.(۸)

راهش پر رهرو باد

۱ . برگه اطلاعات آماری شهید

۲ . والدین شهید ، سرگذشت پژوهی ، صص۲و۳

۳ . همان ، صص۳و۵

۴ . همان ،صص۲و۳

۵ . همان ،ص۵

۶ . دائمی ، عباس ، سرگذشت پژوهی ، صص۲۸و۲۹

۷ . همان

۸ . برگه اطلاعات آماری شهید

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme