مختصری بر زندگینامه شهید حسن حاجعلی

شهید حسن حاجعلی، فرزند علیجان و عذرا، در ششم شهریورماه ۱۳۴۴ در خانواده ای کشاورز و مذهبی در روستای بُرجوک از توابع گناباد، پا به عرصه ی وجود گذاشت. (۱) وی سومین فرزند خانواده بود. دوران کودکی را در زادگاهش سپری نمود. به دلیل عدم وجود مدرسه در بُرجوک برای تحصیل به روستای اُستاد رفت و دوران ابتدایی و راهنمایی را در آنجا گذراند. برای ادامه تحصیل به بیدخت یکی از بخشهای گناباد ، رفت و پس از گرفتن دیپلم در کنکور سراسری شرکت نمود، سپس به دلایلی نتوانست ادامه تحصیل دهد، لذا به روستا برگشت و در کارهای کشاورزی و دامپروری به خانواده کمک می‌نمود.(۲) در سال ۱۳۶۵ به خدمت مقدس سربازی اعزام شد و در نواحی غرب کشور این دوران  را سپری نمود. پس از گذراندن سربازی ، دوباره در کنکور سراسری شرکت نمود و در دانشگاه افسری قبول شد و به تهران رفت و دوره تکاوری کوهستانی یک ، را با موفقیت پشت سرگذاشت ودر سال ۱۳۷۲ بعد از اتمام دانشگاه به گناباد برگشت و ازدواج نمود که ثمره ازدواج وی یک فرزند پسر است. در فاصله سالهای ۷۲ تا ۷۵ در منطقه مأموریتی خود در خوزستان بسر برد. (۳)

حسن خیلی مهربان بود. به فقرا بسیار کمک می‌نمود ، اگر برای کسی مشکلی پیش می‌آمد ، تا جایی که می‌توانست کمکش می‌نمود. به یاری افراد سالخورده می‌شتافت. (۴)  ساده و بی ریا بود. صله رحم را به جای می‌آورد . همیشه با توکل به خدا کارهایش را انجام می‌داد.

محبت او به اهل بیت (ع) بسیار زیاد بود و همیشه کتابهای مذهبی مطالعه می‌نمود. نوارهای آقای کافی را گوش می‌داد. به نماز اول وقت اهمیت بسیاری می‌داد و دیگران را نیز به آن تشویق می‌کرد. (۵) در ماه رمضان شب زنده داری می‌نمود. صبح‌های زود به ورزش از جمله فوتبال می‌پرداخت .

سرانجام در بیست و سوم اسفند ماه ۱۳۷۵ هواپیمای ارتش جمهوری اسلامی ایران که حامل نظامیان از جمله حسن بود، در حین بازگشت از مأموریت در راه اهواز – مشهد، در کوههای بینالود سقوط کرد و او همراه با دوستانش برای همیشه پرواز کرد و به لقاءا… پیوست.(۶) پیکر پاکش پس از تشییع با شکوه در گناباد به زادگاهش منتقل و در گلزار شهدای آنجا به خاک سپرده شد.

۱ . برگه اطلاعات آماری شهید

۲ . زندگینامه شهید

۳ . همان

۴ . عطاردی ، عذری ، سرگذشت پژوهی ، ص ۲

۵ .  همان، ص ۱

۶ . زندگینامه شهید

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme