مختصری بر زندگینامه شهید محمود قاسمی

شهید محمود قاسمی، فرزند ابوالقاسم و شهربانو، در اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ در روستای سقی از توابع شهرستان گناباد در خانواده ای کشاورز متولد شد.

دوره ابتدایی را در همان روستای محل و متوسطه را در گناباد سپری کرد (۱) و موفق به اخذ دیپلم گردید. وی فردی مومن، پایبند به دین و مذهب و مطیع امر رهبر بود. انواع کتابهای علمی، مذهبی و هنری را مطالعه و در زمینه‌های نقاشی، خطاطی، طراحی و تعمیرات وسایل منزل از جمله رادیو و تلویزیون تجارب بسیاری را کسب نمود. در برابر مشکلات بسیار صبور و با سعه صدر برخورد می‌کرد، در حل مشکلات دیگران تلاش می‌کرد.

شهید قبل از انقلاب، در راستای پیشبرد اهداف انقلاب، در تظاهرات و پخش اعلامیه و برگزاری نشستهای متعدد فرهنگی فعالیت می‌کرد. بعد از پیروزی انقلاب در حزب جمهوری به عنوان متصدی امور تربیتی در آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد. (۲) با شروع جنگ، در پشت جبهه، فعالیتهای متعدد نظامی، سیاسی، فرهنگی از جمله پخش فیلمهای مربوط به جبهه و جنگ در روستاها و آموزشهای نظامی همچون اسلحه شناسی سلاحهای سبک و سنگین را انجام می‌داد.(۳) آخرین مسئولیت شهید در جبهه آرپی جی زن بوده است. (۴)

سرانجام در عملیات بیت المقدس منطقه خرمشهر در ۱۳۶۱/۰۳/۰۴ بر اثر ترکش به پیشانی اش در حال نماز به درجه ی عظمای شهادت نایل آمد.  پیکر پاکش بعد از ۱۴ سال دوری از وطن در سال ۷۵ در  زادگاهش به خاک سپرده شد. وی دومین شهید خانواده بود.

از شهید یک پسر به یادگار مانده است .

۱ . قدوسی ، شهربانو ،سرگذشت پژوهی، ص ۳۳

۲ . قدوسی ، علی اصغر  ،سرگذشت پژوهی، ص ۷

۳ . همان، ص ۸

۴ . پرسشنامه مربوط به والدین، ص ۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme