مختصری بر زندگینامه شهید محمود حیدری مندی

شهید محمود حیدری مندی، فرزند یوسفعلی و صغری، در سوم فروردین ماه ۱۳۴۶ در روستای مِند گناباد دیده به جهان گشود . (۱)

وی فرزند چهارم خانواده بود. قبل از مدرسه، پدر و مادرش او را به مکتب فرستادند تا قرآن را فرا گیرد. به گفته مادرش:« محمود خیلی خوش روزی بود.» از مدرسه که می‌آمد، سر کوره آجر پزی پدرش می‌رفت و به اندازه چند نفر، کمک پدرش می‌کرد . دوران ابتدایی را در مدرسه روستای دلویی گذراند و برای ادامه تحصیل به گناباد رفت . در دوم راهنمایی به شغل کابینت سازی مشغول شد. (۲) محمود خوش اخلاق بود و هرگز غیبت نمی‌کرد. همیشه صله رحم را به جای می‌آورد. به امام حسین (ع)، امام رضا (ع) و امام زمان (عج) ارادت خاصی داشت و در مجالس تعزیه ی امام حسین (ع) شرکت می‌جست. هر صبح قرآن می‌خواند. در مراسم دعای کمیل و ندبه حضور فعال داشت. وی نماز شب می‌خواند.

پیش از انقلاب ، عکس امام و اعلامیه ایشان را توزیع می‌کرد و با رنگ بر روی دیوارها شعار می‌نوشت. (۳) پس از انقلاب به بسیج رفت و شبها در پایگاه محل، کشیک می‌داد .(۴) از طرف بسیج عازم جبهه شد . نگهبانی از سنگرها و امداد رسانی را به عهده داشت. وی آر پی جی زن هم بود. (۵) یک بار در جبهه مجروح گردید و پس از ۲۵ روز مرخصی دوباره به جبهه رفت و سرانجام در تاریخ ششم اسفند ماه ۱۳۶۲ در عملیات خیبر، منطقه مجنون بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید . (۶) و پیکر پاکش در زادگاهش به خاک سپرده شد.

یادش گرامی

گزیده‌ای از وصیت نامه شهید:

ای برادران ، استغفار را از یاد نبرید که بهترین درمانها برای تسکین دردهاست و با خداوند پیمان می‌بندم در تمام عاشوراها و در تمام کربلاها با حسین (ع) همراه باشم و سنگر او را خالی نگذارم تا هنگامی که همه احکام اسلام زیر پرچم اسلام امام زمان (عج) به اجرا درآید .

۱ . برگه اطلاعات آماری شهید

۲ . صغری ، روحانی ، سرگذشت پژوهی ،ص ۵

۳ . حیدری ، زهرا ، سرگذشت پژوهی ،ص ۶

۴ .  حیدری، فاطمه، سرگذشت پژوهی ، ص ۷

۵ . حیدری، زهرا، سرگذشت پژوهی ، ص ۶

۶ . برگه اطلاعات آماری شهید

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme