مختصری بر زندگینامه شهید محمدرضا نبی زاده شهری

محمد رضا نبی زاده شهری – فرزند محمد حسین – در تاریخ ۱۳۴۴/۱۰/۳۰ ، در کوی شرقی گناباد در خانواده ای مذهبی و متدین به دین اسلام، دیده به جهان گشود.  تحصیلات خود را تا سوم راهنمایی ادامه داد و موفق به اخذ مدرک سیکل شد. (۱)

در کارهای مذهبی در مسجد محل حضور فعالی داشت و در جهت برگزاری مراسم دعا و … بسیار فعال بود. شب‌ها که در مسجد نماز جماعت برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد. (۲)

در دوران قبل از انقلاب، علیرغم کمی سنش، روی دیوارها شعار می‌نوشت که هنوز نوشته هایش روی دیوارها به چشم می‌خورد. « حزب ا… پیروز است ، بنی صدر نابود است» عکسهای شاه را از روی دیوارها پاره می‌کرد و به جای آن عکسهای امام (ره) و اطلاعیه‌ها را می‌چسباند و در کانون و کتابخانه ای که در مسجد محل بود، فعالیت می‌کرد. در حرکت مردم محل، علیه رژیم شاهنشاهی نقش مؤثری داشت. بعد از پیروزی انقلاب در بسیج مشغول خدمت بود و در کلاسهای عقیدتی و نظامی شرکت می‌نمود. (۳)

از همان کودکی مورد توجه همسایه‌ها و فامیل بود. بسیار مهربان ، متین ، خوش رو و خندان و خوش رفتار بود. با پدر و مادرش مؤدبانه رفتار می‌کرد و هرگز طاقت دیدن ناراحتی خانواده اش را نداشت و سعی در شاد کردن آنها می‌نمود. تا می‌توانست در کارهای سنگین به پدرش کمک می‌کرد . نسبت به حلال و حرام بسیار مقید بود و هیچ گاه زیر بار ظلم نمی‌رفت. عاشق سپاه و بسیج بود و سرانجام از طریق بسیج (سپاه پاسداران) به جبهه اعزام شد . (۴)

هدف او از رفتن به جبهه‌های حق علیه باطل، خدمت به انقلاب و یاری رساندن به رهبر انقلاب بود.(۵) همیشه به مادرش سفارش می‌کرد:« مادر عزیزم هرکس را لیاقت شهادت نیست. شما را به جهاد در راه خدا دعوت می‌کنم. روزی که شهید شدم، اسلحه‌ام را از زمین بر گیرید و علیه دشمن اسلام، به مبارزه برخیزید.»

سرانجام درتاریخ ۱۳۶۰/۰۸/۱۹ در سن شانزده سالگی در آزمون الهی پذیرفته شد و در شهر سقز بر اثر اصابت ترکش به سینه و صورت به درجه ی رفیع شهادت نایل آمد. و پس از تشییع در مزار شهدای کوی شرقی به خاک سپرده شد. (۶)

روحش شاد

۱ . فرم اطلاعات آماری شهید

۲ . نبی پور ، محمد رضا ، پرونده سرگذشت پژوهی ، ص ۱

۳ . بیوگرافی شهید ، ص۲

۴ . نبی پور ، محمد رضا ، پرونده سرگذشت پژوهی ، ص ۵

۵ . همان ، ص ۲

۶ . فرم اطلاعات آماری شهید

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme