مختصری بر زندگینامه شهید محمد دانشفر

یک پرستوی سبکبال، در نهم مهرماه ۱۳۴۴ ، در خانواده ای مذهبی در روستای مِند از توابع گناباد ، از دنیای عدم پا به این دنیای خاکی نهاد. پدرش علی و مادرش معصومه ، نام نیکوی محمد را بر وی نهادند. پدرش مریض بود و در آمد بخصوصی نداشت، فرزندانش سر کوره کار و معاش خانواده را تأمین می‌کردند. (۱) محمد رشد کرد و پس از پشت سر گذاشتن دوران کودکی وارد دبستان شد و سپس به مدرسه ی راهنمایی رفت و تحصیلاتش را تا سوم راهنمایی ادامه داد.(۲)درسش عالی بود به طوری که قادر بود دو سال را باهم بخواند.(۳)

نمازش را اول وقت می‌خواند. دو سال قبل از سن تکلیف روزه می‌گرفت. یکی از خادمین مسجد محل بود و در آنجا فعالیت می‌نمود. (۴) در شبیه خوانی در ایام محرم اولین کسی بود که نقش طفلان زینب (س) را  بازی می‌کرد. در مسجد اذان می‌گفت، در هیأت، نوحه خوانی می‌نمود.(۵) در نماز جماعت همیشه در صف اول بود. در اکثر اوقات نیمه شب بلند می‌شد و نماز شب می‌خواند.(۶)

خوش رفتار بود به همین دلیل دوستان زیادی داشت . شجاع، نترس و مخلص بود. وفای به عهد داشت به طوری که همه به قولش اعتماد می‌کردند. خواب و خستگی را نمی‌شناخت واکثر اوقات روز را به مردم محل اختصاص می‌داد و در مورد مسائل دینی بحث می‌کرد. (۷)

قبل از انقلاب با اینکه سن کمی داشت  به راهپیمایی می‌رفت ، عکس امام را می‌گرفت و در همان روستا چند نفر دیگر را جمع می‌کرد و شعار می‌داد. عکس امام(ره) را روی دیوارهای مدرسه می‌چسباند و نوارهای امام خمینی (ره) را پیدا می‌کرد و برای بچه‌ها می‌گذاشت تا گوش کنند.(۸)

پس از انقلاب ، در پایگاه محل به فعالیت‌های خود ادامه داد، با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در پشت جبهه کمک‌های مردمی را جمع آوری می‌نمود. در سن ۱۶ سالگی به جبهه رفت.(۹) انگیزه اش از رفتن به جبهه ، دفاع از کشور و ناموس و پاسداری از مملکت بود و مسئولیت کمک تیربارچی را بر عهده داشت.(۱۰) سه بار به جبهه رفت و بیشتر در جبهه سومار بود. (۱۱)

سرانجام محمد در تاریخ ۱۳۶۱/۰۹/۲۲ در منطقه سومار در عملیات مسلم ابن عقیل بر اثر اصابت ترکش به سر،  به درجه رفیع شهادت نایل آمد. پیکر مطهرش را در گلزار شهدای روستای مِند به خاک سپردند.

روحش شاد

۱ . برگه اطلاعات آماری شهید

۲ . غلامی، معصومه ، سرگذشت پژوهی ، ص۶

۳ . دانشفر ، علی اصغر ، سرگذشت پژوهی ، ص۱۳

۴ . رجبی ، فتح ا… ، سرگذشت پژوهی ، ص۶۶

۵ . شریفی ، رضا ، سرگذشت پژوهی ، ص۴۸

۶ . همان ، ص۴۹

۷ .  دانشفر ، علی اصغر ، سرگذشت پژوهی ، ص۱۶

۸ . رجبی ، فتح ا… ، سرگذشت پژوهی ، ص۶۷

۹ . دانشفر ، زهرا ، سرگذشت پژوهی ، ص۴۲

۱۰ . ئشریفی ، رضا ، سرگذشت پژوهی ، ص۴۹

۱۱ . دانشفر، صدیقه ، سرگذشت پژوهی ، ص ۳۵

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme