مختصری بر زندگینامه شهید غلامرضا جمالان

غلامرضا جمالان – دومین فرزند پسری محمد حسین – در اردیبهشت ماه سال۱۳۴۹ در خانواده ای متدین دیده به جهان گشود. (۲)  او اولین شهید روستای بیمرغ می‌باشد. (۳)

دوران خردسالی اش به لحاظ اقتصادی و وجود دیگر مشکلات ، دوران سختی برای خانواده اش محسوب می‌شد. غلامرضا با درک نسبی این مسائل و با احساس علاقه شدیدی که به درس و تحصیل داشت، پیوسته از پدر خواهش می‌کرد که حتماً مرا به مدرسه بفرستید که می‌خواهم درس بخوانم و در یکی از کشورهای خارجی تحصیل کنم . (۴)

دوره ابتدایی را در بیمرغ و دوره راهنمایی و متوسطه را در گناباد با کمال موفقیت پشت سر گذراند. (۵) در طول سال تحصیلی تنها دل مشغولی اش درس و مطالعه بود و در تعطیلات تابستان به کار گله داری و کشاورزی مشغول می‌شد و به پدر کمک می‌کرد.

با پیروزی انقلاب، در کلاسهای عقیدتی سیاسی شرکت می‌نمود؛ و در تظاهرات و راهپیمایی‌ها حضور فعالانه ای داشت. (۶) شخصیتی آرام و قلبی بی کینه داشت؛ حتی برخوردش با مخالفین انقلاب ، ملایم و بیانش نرم و لین بود تا شاید سبب پشیمانی شان شود.

غلامرضا در سن چهارده سالگی از طریق سپاه پاسداران خراسان، عازم جبهه‌های نبرد شد.(۷) خاطرات جبهه اش را تعریف نمی‌کرد و می گفت :« جایی که آدم می‌کشند، تعریف ندارد. هرکه می‌خواهد،بیاید ببیند. (۸) ما باید بجنگیم تا بر دشمنان اسلام پیروز شویم. ما باید از کشور خودمان دفاع کنیم .»

غلامرضا تیربارچی بود و پس از دوازده ماه حضور متعهدانه در جبهه در عملیات والفجر ۳ به علت اصابت ترکش به سر، جام شهادت را سرکشید .( ۹)

یادش گرامی باد.

۱ . جمالان ، فاطمه ، سرگذشت پژوهی،ص۲

۲ . فرم اطلاعات آماری شهید،ص۱

۳ . صحرایی ، کوچک ، سرگذشت پژوهی ، ص۸

۴ . جمالان ، محمد حسین ، سرگذشت پژوهی ، ص ۱،۲،۴

۵ . صحرایی ،کوچک، سرگذشت پژوهی ،ص ۳

۶ . جمالان ، محمد حسین ، سرگذشت پژوهی ، ص۲،۴،۵

۷ . فرم اطلاعات آماری شهید ، ص۱

۸ . صحرایی ،کوچک ، سرگذشت پژوهی ، ص ۱۰

۹ . جمالان ، محمد حسین ، سرگذشت پژوهی ، ص ۴،۱۱

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme