مختصری بر زندگینامه شهید علی خاکپور ریابی

شهید علی خاکپور ریابی – فرزند محمدحسین و ریحانه – در بهمن ماه سال ۴۵ در شهرستان بیرجند به دنیا آمد. دوران ابتدایی را در ریاب ، راهنمایی را در مدرسه شهید هاشمی نژاد در مشهد و دوره متوسطه را تا سال چهارم در مدرسه شهید بهشتی در رشته علوم تجربی گذراند.(۱) قبل از دوران ابتدایی، نزد حاج آقای مرتضوی، قرآن خواندن را آموخت.(۲)

علی به دلیل هوش و ذکاوت بالا، از نظر تحصیل در سطحی عالی بود .به نماز جماعت در اول وقت و مجالس دعای کمیل بسیار اهمیت می‌داد و در آن محافل شرکت فعالی داشت. با چهره بشاشی که داشت توجه هرکسی را به خود جلب می‌نمود. بسیار وقت شناس و نسبت به مال حلال بسیار مقید بود. همواره سفارش می‌کرد: «باید مطیع و فرمانبردار خدا باشیم و انجام وظیفه کنیم، اگر در مسیر آن دچار گمراهی شدیم، مرتکب گناه و کیفر خواهیم گردید.»

در پایگاه حاج آقا مصطفی خمینی(ره) فعالیت می‌نمود.

با شروع تهاجم عراق به ایران اسلامی به طور داوطلبانه به عنوان بسیجی عازم جبهه‌های حق علیه باطل گردید که مجموعاً  ۴ دفعه رهسپار جبهه شد.(۳)

در عملیات هایی همچون طریق القدس و فتح المبین و در مناطقی مانند میمک و جزیره مجنون شرکت فعالی داشت.(۴)

وی سرانجام در عملیات کربلای ۱۰ شهر بانه، مائوت بر اثر اصابت ترکش به سر در اردیبهشت ماه سال ۶۶ به فیض شهادت نایل آمد. پیکر مطهرش در بهشت قاسم گناباد به خاک سپرده شد.

بخشی از وصیت نامه شهید:

از همگی تقاضا دارم دستورات و فرامین امام را به دقت گوش داده و عمل نمایند و همیشه بدان توجه داشته باشند و امیدوارم که فقدان من در میان شما خدای ناکرده باعث روگردانی شما از امام عزیز و اسلام نشود.

۱ . خزایی ، ریحانه،سرگذشت  پژوهی ، ص۱۳

۲ . همان، ص۸

۳ .  طاهری ، سید علی، سرگذشت پژوهی، ص۷

۴ .  همان ، ص ۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme