مختصری بر زندگینامه شهید عباس نقوی مقدم

عباس نقوی مقدم ، فرزند محمدوطاهره ، در سومین روز از فصل بهار ۴۷ ، در خانواده‌ای ساده و مذهبی در شهرستان گناباد ، از دنیای عدم پا به عرصه‌ی وجود نهاد.اولین فرزند خانواده بود و به دلیل نذر والدین مبنی بر سالم بودن فرزندشان ، عباس نامیده شد.(۱)

دوران ابتدایی را در دبستان همت و راهنمایی را در مدرسه حافظ (شهید با هنر فعلی ) به اتمام رساند.(۲)سپس وارد دبیرستان شد .در کارهای خانه وکار کشاورزی وبنایی به پدر ومادر کمک می‌نمود .عباس نیز شغل پدر را که بنایی بود، پیشه خود ساخت .

شوخ طبع بود وهمواره لبخند بر لب داشت و به خاطر این ویژگی همه مجذوب او می‌شدند. محبت خود را همیشه نثار خانواده و دوستان می‌نمود و همین با عث ایجاد انگیزه در دوستانش برای رفتن به جبهه می‌شد.(۳) آرام ،مهربان، خونگرم،با گذشت و مصداق آیه «و با الوالدین احساناً» بود در جبهه نیز شجاع، مطیع ما فوق خود ،مسئولیت‌پذیر ودلسوز بود.

عباس دائم الوضو بودو همیشه ۱۰ دقیقه قبل ا ز نماز جماعت در مسجد حاضر می‌شدو قرآن می‌خواند. به ائمه‌ی اطهار(ع) ارادت زیادی داشت و در مراسم مذهبی در مسجد ، هیأت و حسینه ، حضور پر رنگی را از خود نشان می‌داد .

در زمان اوج گیری انقلاب اسلامی، عباس در دوران دبیرستان و یا شاید کمی قبل تر، اعلامیه‌های امام (ره) را که دایی اش می‌آورد را با دوستان و بچه‌های فامیل پخش می‌نمود و همچنین چون از نظر جثه کوچک بود و مأمورین به او شک نمی‌کردند به همراه دایی اش که مأمور برق بود و کنتور برق خانه‌ها را نگاه می‌کرد ، اعلامیه‌ها را در خانه‌های مردم می‌انداخت .(۴)

با پیروزی انقلاب و با توجه به گفته‌ی امام خمینی (ره)مبنی بر تشکیل بسیج ،وارد بسیج گردید .

۱۳ یا ۱۴ساله بود که برای اعزام به جبهه به کاشمر رفت و تخته ای را داخل کفش خود گذاشته بود که قدش بلندتر دیده شود ،ولی موفق نشد و او را برگرداندند .(۵)سپس توانست برای اولین بار به جبهه برود و در منطقه عملیاتی والفجر ۹ در عملیات قادر شرکت نماید .

سرانجام عباس در بیست و سوم دی ماه ۶۵ در آخرین مسئولیت که آرپیجی زن بود ، در منطقه شلمچه در حوالی شهرک دوئیجی عراق در عملیات کربلای ۵ ،که در برابر تانک قرار گرفته بود تا آن را بزند ، بر اثر اصابت ترکش گلوله به سر، سبکبال این دنیای خاکی را ترک نمود و برای همیشه آسمانی شد .(۶)پیکر مطهرش در گلزار شهدای بهشت قاسم گناباد در آغوش خاک آرام گرفت .

۱ . نقوی مقدم،محمد ،سرگذشت پژوهی ،ص ۳

۲ . نقوی مقدم ،طاهره ،سرگذشت پژوهی، ص ۳

۳ . صادقی ،حامد،سرگذشت پژوهی، ص۱

۴ . نقوی مقدم ،محمد ،سرگذشت پژوهی،صص،۲۳،۱۷،۱۴،۱۵

۵ . نقوی مقدم ،طاهره ،سرگذشت پژوهی ،ص۳

۶ . برگه اطلاعات آماری شهید

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme