مختصری بر زندگینامه شهید حسین نقی زاده

محمد حسین نقی زاده – فرزند علی و ربابه – در اولین روز فروردین ماه سال ۱۳۴۵، در خانواده ای مذهبی در شهرستان گناباد به دنیا آمد. (۱)

قبل از دبستان او را به مكتب خانه فرستادند تا قرآن را فرا گیرد . تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ابتدایی هاشمی نژاد ودوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی باهنر ودوره دبیرستان را در هنرستان شهید عباسپور ، در رشته برق ادامه داد. (۲) اوقات بیكاری خود را در چاپخانه می‌گذراند وبه كار خیاطی نیز اشتغال داشت.

در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان ، امام حسین (ع) در مهدیه حضور چشمگیر داشت.  چه در زمینه عزاداری و چه در زمینه پذیرایی از عزاداران ، فعالیت او برای همه مشهود بود. اول وقت به مسجد می‌رفت و نمازش را  با جماعت می‌خواند.نسبت به بیت المال حساس بود و از افراد بی مسئولیت و بی تفاوت بدش می‌آمد.

محمد حسین ، پسری مهربان بود و علاقه زیادی به حضرت سیدالشهدا(ع) داشت. از نُه سالگی شروع به نماز خواندن و روزه گرفتن كرده بود و به قرآن كریم علاقه ی زیادی داشت. در جلسات آموزش وقرائت قرآن به طور مرتب شركت می‌كرد. بسیار كنجكاو ومسئولیت پذیر بود و دوست داشت از همه چیز سر دربیاورد. در سلام كردن تقدم می‌جست. نمازش را با قرائت می خواند.كتابهای شهید مطهری و شهید بهشتی را مطالعه می‌كرد و نسبت به خمس و سهم امام نیز حساس بود.

در دوران قبل از انقلاب ، از زمانی كه فعالیت‌های انقلابی علیه رژیم شاه آغاز شده بود، او نیز بسیار كوشا بود. در راهپیمایی‌ها وتظاهرات شركت می‌كرد و در نصب اعلامیه‌ها و عكس امام (ره) بر روی دیوارها تلاش می‌نمود. با پیروزی انقلاب ، او نیز دست از تلاش برنداشت و در پایگاه مقاومت شهید حمزه ، فعالیت خود را ادامه داد. (۳) با اطمینانی كه بچه‌های سپاه ، روی او داشتند، یك سال در سپاه كار كرد و سپس به جبهه اعزام شد. او كه جزو حزب جمهوری اسلامی بود، در كارهای سیاسی و تبلیغی با حزب همكاری می‌نمود. (۴) محمد حسین كه در سنین نوجوانی به جبهه اعزام شده بود ، پس از یك ماه آموزش در بجنورد، در جبهه به عنوان تك تیرانداز مشغول به خدمت شد. (۵) و سرانجام در تاریخ ۱/۱۲/۱۳۶۰ ، در سن ۱۵ سالگی در منطقه چزابه بر اثر اصابت تركش به قسمت پشت سرش ، به درجه ی رفیع شهادت نایل می‌شود. پیكر مطهرش پس از یك ماه و پنج روز به علت عدم دسترسی به آن ، (چون بین خاك دشمن و خودی بوده است ) با عطر گلی كه از آن به مشام می‌رسید پیدا شد، و پس از تشییع  با شكوه،در گلزارشهدای بهشت قاسم گناباد آرام گرفت. (۶)

روحش شاد

۱-ربانی ، ربابه ، سرگذشت پژوهی ، ص ۲

۲- نقی زاده ،  محمد رضا ، سرگذشت پژوهی ، ص ۴

۳ – حق پرست ، محمد رضا ، سرگذشت پژوهی ص۳

۴-نقی زاده ، حسن ، سرگذشت پژوهی ، ص ۳

۵- ربانی ، ربابه ، سرگذشت پژوهی ، ص ۵

۶- همان ، ص ۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme